Meer dan 30 jaar geleden vond ING als werkgever dat er aandacht en steun moest zijn voor ING'ers en gepensioneerde oud-ING'ers die het financieel even niet redden. Zo'n twintig mensen krijgen nu jaarlijks ondersteuning van het noodfonds dat ING daartoe in het leven riep: stichting Financiële Noodhulp voor ING-medewerkers. Onze commissie SEB, die opkomt voor de financiële belangen van de VO-ING-leden, vindt het belangrijk dat alle leden op de hoogte zijn van dit noodfonds. Daarom gingen we eens praten met bestuurslid Edward Boeijenga en ING-vertrouwenspersonen Lida Guit en Chiara Timmer-Westra.
De Stichting Financiële (Nood)hulp voor (oud)ING-medewerkers is een klein maar belangrijk clubje dat regelmatig bij elkaar komt. Edward Boeijenga is een van de zes bestuursleden en gaat over de communicatie en PR. Dat doet hij naast zijn taak als diversity, inclusion and belonging expert bij de HR-afdeling Talent Management van ING Nederland. Drie bestuurders van de stichting worden benoemd door het management van ING Nederland en drie door de centrale medezeggenschapsraad. Omdat de uitvoering van de taken vooral bij anderen ligt, heeft hij vertrouwenspersonen Chiara Timmer-Westra en Lida Guit bij het gesprek gehaald.
Chiara is sinds 2011 betrokken geraakt bij de stichting. Ze blaakt van enthousiasme, omdat het kunnen helpen van anderen haar enorm motiveert. Ook het sociale karakter van het werk van de stichting vindt ze een plus: "ING-medewerkers en gepensioneerden kunnen helpen om collega's te helpen. Dat doen ze door maandelijks een klein bedrag – twee euro of meer – te doneren. Daarnaast worden er ook grotere bedragen gegeven, bijvoorbeeld door jubileumuitkeringen te schenken. ING verdubbelt de inleg door collega's. Het hele idee is om samen een vangnet te maken voor medewerkers die in financiële nood zijn gekomen. Het gaat om een paar honderd donaties per jaar"
Om hoeveel mensen gaat het?
Lida: "Ik schat dat we dit jaar aan zo'n twintig mensen hulp gaan verlenen." Lida: Dit jaar – 2024 – zitten we tot nu toe op dertien personen. Dat is vergeleken met andere fondsen best wel flink." Edward: "Iedereen, in alle functies, kan hulp krijgen."
Wie doen er een beroep op het noodfonds?
Lida: "Soms gaat het om mensen die verkeerde financiële keuzes hebben gemaakt en nu geen uitweg meer zien." Chiara: "we zien ook vaak life-events als oorzaken terugkomen: scheiding, het overlijden van partners, ziekte en dergelijke. Onlangs hadden we een casus van iemand met een zieke partner die een bepaalde traplift nodig had, maar die niet kreeg omdat de gemeente moeilijk deed."
Wat krijgen ze dan van jullie?
Lida: "Een voorziening kan bestaan uit een renteloze lening, een belastingvrije donatie en vaak begeleiding in de vorm van budgetcoaching."
Edward: "Het is belangrijk om ook in de financiële situatie van de aanvrager te duiken. Lida en Chiara verdiepen zich daarin en bereiden de route voor die gelopen kan worden. Dat gaat als voorstel naar het bestuur, die de aanvraag beoordeelt.
Hoe zit het met de vertrouwelijkheid?
Chiara: "Lida en ik zijn vertrouwenspersoon voor ING Nederland. We spreken in die rol met collega’s over zaken die gaan over ongewenst gedrag en integriteitsissues. Daarbij merken we soms dat er iets wringt als het om financiën gaat. We maken dan een geanonimiseerde aanvraag voor het noodfondsbestuur. Alleen Lida en ik weten dan om wie het gaat. Wij zijn echt aan alle kanten gebonden aan vertrouwelijkheidsregels."
Edward: "Ik mag als bestuurder de informatie zoals de naam en alles wat naar een persoon te herleiden is, niet zien. De meeste bestuursleden willen zelf liever geen bekendheid. Tenzij iemand zich natuurlijk rechtstreeks bij mij meldt, maar die verwijs ik dan door naar de stichting, een extern bureau of Lida en Chiara. Het meldpunt is employeerelations@ing.com.
Jullie werken met een extern bureau?
Lida: "Chiara en ik weten veel, maar voor inzicht in toeslagen, gemeentelijke regels en complexere schuldenproblematiek hebben we een extern bureau. Een eenvoudige aanvraag kunnen we zelf afhandelen, maar als het complexer wordt, kunnen we op dat bureau een beroep doen."
Edward: "Als we een lening verstrekken, is er vrijwel altijd budgetcoaching bij. Dat zijn ook externe deskundigen. Heb je het écht nodig, vragen ze dan bijvoorbeeld. Ze helpen om de aanvrager meer inzicht in de eigen financiële situatie te geven. Vaak zien mensen door de bomen het bos niet meer en de financiële stress beneemt hen dan helemaal het zicht."
Lida: "Veel mensen hebben recht op een toeslag zonder het te weten." Chiara: "Ook voor gepensioneerden is er vaak meer dan ze denken. Check maar eens de voorzieningenwijzer.nl."
Hoe vervroegen jullie het aanvraagmoment?
Chiara: " Mensen voelen schaamte om zich te melden en wachten vaak te lang." Lida: "We communiceren erover op intranet. Daar staan twee situaties van eerdere aanvragen beschreven en is te lezen hoeveel opluchting het noodfonds die aanvragers heeft kunnen geven.".
Edward: "Het is een kwestie van interne communicatie. De financiële gezondheid van medewerkers staat hoog op de sociale agenda van ING. In de Sharepoint-omgeving hebben we een eigen pagina. Vaak denken mensen dat het vast niet voor hen beschikbaar is, maar iedereen kan een aanvraag doen. Verder garanderen we de anonimiteit."
Lida: "We benadrukken steeds weer dat we willen helpen."
Is er een beleidsrichting?
Chiara: " Van belang is dat wie in de problemen kwam vaak ook budgetcoaching nodig heeft. Dat wordt dan een voorwaarde om een lening te krijgen."
Edward: "Vaak kunnen we al met een klein zetje mensen uit de problemen krijgen, zoals iemand die met 150 euro voor schoolspullen voor de kinderen uit de brand geholpen was. Zo voorkomen we erger. De omvang maakt niet uit, de reden ook niet. Het kunnen ondersteunen van collega's en oud-collega's is waarom ik met plezier in deze stichting zit.
Chiara: "Mensen voelen zich erdoor gesteund."
(Ewald Wagenaar)