ING COLUMN KimGunnink ING COLMNmobiel KimGunnink
COLUMN ING
Bank-
helpdesk-
fraude

De kinderen liggen net in bed als ik word gebeld. Het is Renate, een vlotte dame van in de 70. Ze weet dat ik als fraude-expert bij ING werk en is bezorgd: ze heeft een vreemd telefoontje gehad. De beller, die aangaf voor de fraude-afdeling te werken, vertelde dat er opmerkelijke transacties plaatsvonden op haar rekening. Hij wilde samen met haar controleren of dat allemaal wel klopte. Of ze kon inloggen, dan kon hij met haar meekijken. Even aarzelde Renate. Toen verbrak ze abrupt de verbinding en belde mij.
Renate werd bijna het slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Gelukkig liep het goed af, maar er zijn genoeg mensen bij wie dit eindigt met veel (financieel) leed en verdriet. En dat moet stoppen. Sinds half april heeft ING daarom een nieuwe knop op het inlogscherm van de app: Check het Gesprek. Belt ING? Druk op de knop en vul het telefoonnummer in waarop je gebeld wordt. Wij controleren dan of er écht iemand van ING naar je nummer belt. Je ziet meteen op je scherm of het goed zit of niet.
Bankier je het liefst via Mijn ING? Ook dan is de app handig. Bijvoorbeeld om betaalopdrachten te bevestigen of in te loggen. Je blijft dan bankieren met Mijn ING en je kunt toch Check het Gesprek gebruiken. En als het niet lukt om de app te openen terwijl je aan het bellen bent? Geen probleem: doe wat Renate deed. Direct ophangen en de ING Alarmlijn bellen is namelijk altijd goed. Zo maken we samen een einde aan bankhelpdeskfraude!
Kim Gunnink, Customer Journey Expert Fraud Prevention, ING Nederland