'Ik wil het mákkelijker maken voor iedereen'

Ted Schappert was medeverantwoordelijk voor het design van het merk ING

Een zondagskind: Ted Schappert (68) bracht het van medewerker huisdrukkerij bij de Rijkspostspaarbank tot principal consultant Brand Experience ING Global, medeverantwoordelijk voor het merkdesign van de bank wereldwijd.

Think Forward strategie In 2013 begon Ted Schappert aan zijn laatste klus bij ING Global Communication. Hij werd gevraagd om van ING wereldwijd één merk te maken. Bij ING werd in 2013 de Think Forward strategie ontwikkeld: wat betekent het merk voor klanten, wat betekent het voor het personeel? Ted: "Eén van de statements voor het personeel is dat iedereen iemand anders beter moet maken. Dat is heel wat anders dan iemand afbranden. Het gaat om cultuur- en mentaliteitsverandering: dat jij als collega niet mijn concurrent bent." Bij al zijn bezoeken aan alle ING-vestigingen wereldwijd hanteerde Ted talloze malen de slogan: 'decision-making on specialist level'. Dat betekent: besluitvorming zo laag mogelijk in de organisatie inbedden. "Ik weet meer van design dan de raad van bestuur (rvb), zij gaan daar niet over beslissen. Dat doen wij met ons team. En zíj kunnen dan zeggen dat het niet goed is, niet andersom." Boekbinder Ted Schappert (68), geboren en opgegroeid in de Amsterdamse Jordaan, was een tiener toen hij via het leerlingstelsel zijn diploma gezel-boekbinder behaalde. Hij begon zijn loopbaan bij de Rijkspostspaarbank en kwam door zijn grafische opleiding bij de huisdrukkerij terecht. Al gauw zagen zijn leidinggevenden de creatieve talenten van Ted op het gebied van formulierenontwerp en lay-out. Aandelenemissie Bij de aandelenemissie van de NMB Postbank Groep in 1990 zat Ted in de werkgroep ter voorbereiding en opperde het idee om de uitgifte te laten lopen via het OLF (optisch leesbare formulier), dat hijzelf samen met de Staatsdrukkerij ontwikkelde. Niet zonder trots vertelt Ted dat waar de Postbank twee dagen nodig had om de orders te verwerken, de NMB Bank er een aantal maanden (!) over deed. Als blijk van waardering mocht Ted op uitnodiging van de toenmalige rvb-voorzitter Scherpenhuijsen aanschuiven bij het diner dat de raad aanbood om de geslaagde operatie te vieren. Ted’s visie, zijn nuchtere kijk op hoe ingeslepen, traditionele denk- en werkpatronen doorbroken kunnen worden, waren sprankelend, vernieuwend en werden bij de bank zeer gewaardeerd: zijn carrière verliep crescendo.

"Op de meeste uitingen van ING, NN, Postbank etc. staan zijn vingerafdrukken."

ING Me Speciaal voor ING lieten Ted en zijn team in Engeland een eigen lettertype (beter gezegd: letterfont) ontwikkelen voor mensen met een leesbeperking. "Daar werd onderzoek naar gedaan en dat is mijn drive: ik wil het mákkelijker maken voor iedereen. De toegankelijkheid van bancaire diensten: het moet niet moeilijk zijn. Daar ligt nog steeds mijn hart." Dat letterfont, ING Me, is nu een van de drie pijlers van de huisstijl naast kleur en fotografie. Tegenwoordig hanteert ook VO-ING Magazine dit unieke karakter. Het eigen font levert daarnaast een besparing op van miljoenen euro's die anders betaald hadden moeten worden voor de rechten van vijftien bestaande fonts (zoals Arial, Times New Roman, en Verdana) die ING gebruikte. Cedar Met zijn inzichten en ervaring was Ted nauw betrokken bij de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwste ING-vestiging 'Cedar' (Engels voor: ceder) in Amsterdam, die in januari 2020 in gebruik werd genomen. Het heeft niet meer de naam 'hoofdkantoor'. Ted licht dat toe: "Wat zijn je merkprincipes? Dat we allemaal gelijk zijn, maar diverse verantwoordelijkheden hebben. Dat de rvb geen eigen kamers heeft, dat ze niet op de hoogste etage zitten. Door heel veel mensen wordt de rvb zó omhooggetild, dat wilden ze in de rvb totáál niet! Het zijn gewoon mensen die elke dag een schone onderbroek aantrekken en die toevallig in de board zitten." Het gebouw is gebaseerd op een guideline die Ted heeft ontwikkeld: natuurlijke materialen, heel veel trappenlopen en zo min mogelijk liften. Open plekken maar ook beslotenheid – er zijn geen vaste werkplekken. Ted: "De stoelen van de rvb zijn dezelfde als die van een medewerker, want zij zijn óók medewerkers! Wij noemen het geen hoofdkantoor meer, maar Cedar." Op de meeste uitingen van ING, NN, Postbank etc. staan zijn vingerafdrukken: of het nu gaat om formulieren, bankpassen, de gestileerde ING leeuwenkop op de achterkant van de trainingshesjes van het Nederlands elftal of de blauw bestickerde Postbank-trams in Amsterdam. En wie herinnert zich niet de Postbank-commercial uit 1997: 15 miljoen mensen van Fluitsma & Van Tijn? Het verwierf grote bekendheid en werd een nummer 1-hit in de Top 40. Tegenwoordig In 2021 'leverde hij zijn laptop in'. Ted ging met pensioen. Een afscheidsreceptie was door corona niet mogelijk. In plaats daarvan bood zijn manager Nanne Bos hem aan om een gratis te downloaden boekje samen te stellen waarin Ted zélf zijn loopbaan en al zijn prestaties mocht optekenen. Het boekje is, natuurlijk, gedrukt in font ING Me. Ted geniet nu van zijn vrije tijd. Hij wandelt elke dag, leest veel en reist vaak, met zijn vrouw Yvonne met wie hij al meer dan 44 jaar getrouwd is. Samen hebben ze twee kinderen en twee kleinkinderen. (Hans Nijenmanting)