‘Change is the only constant’

Als organisatie kijken we terug op een leerzame anderhalf jaar. De coronapandemie had en heeft grote impact op ING en onze omgeving. We hebben ons moeten aanpassen aan snel veranderende omstandigheden. Ik denk aan de manier waarop we onze klanten bedienen: onze digitale kanalen werden nog belangrijker dan ze al waren. Niet alleen voor service, maar ook voor advies. Zo heeft het beeldgesprek in de afgelopen anderhalf jaar een enorme opmars doorgemaakt, met zeer positieve feedback van zowel klanten als collega’s. Ik denk ook aan de steunmaatregelen die we samen met de sector en overheid hebben opgezet om klanten te helpen met liquiditeitsuitdagingen. En recentelijk is dit pakket aan steunmaatregelen ook uitgebreid met een oplossing die gericht is op groeikapitaal: samen met de andere grootbanken en het ABP stellen we 400 miljoen euro beschikbaar voor bedrijven die na de coronacrisis weer willen investeren, maar hinder ondervinden van een verzwakte vermogenspositie. En niet in de laatste plaats denk ik aan onze manier van werken. In mijn vorige column in dit magazine blikte ik terug op mijn eerste weken fulltime werkend vanuit huis. In de tussentijd zijn we ons aan het voorbereiden op de situatie post-corona. Dan willen we gaan werken in wat wij noemen de hybrid mode. We willen de voordelen van het werken vanuit huis behouden, zoals het beter kunnen concentreren, minder reistijd en ook meer flexibiliteit om werk en privé goed te balanceren. Het kantoor wordt weer de plek waar je collega’s ontmoet en met ze samenwerkt. Voor de meeste collega’s zal gaan gelden dat ze de helft van de werkweek thuis zullen werken en de andere helft vanaf kantoor. In deze zomermaanden zijn we druk bezig om deze verandering voor te bereiden, zodat we kunnen implementeren zodra de RIVM-richtlijnen dat toelaten. We zullen gaan experimenteren, leren en verbeteren, want ‘change is the only constant’. Ruud van Dusschoten, Voorzitter bestuur ING Bank Nederland