Van bank en balie naar laadpaal

ING-kantoormanager Robbert Goedhart koos een andere carrière

Het zijn niet allemaal juichverhalen die ex-ING’ers vertellen. Robbert Goedhart vertrok als kantoormanager om een horecazaak met een ex-studiegenoot over te nemen en uit te bouwen. Dat lukte maar hem werd duidelijk dat de horeca niet de weg voor hem en zijn gezin was.

Begonnen als salestrainee klom Robbert Goedhart (41) bij ING op tot kantoormanager in Amersfoort. Het afscheid vanaf 2010 van het klantcontact na diverse interne veranderingen en van teamleden maakte dat hij om zich heen ging kijken. “Je kon niet meer met een goed verhaal alleen een mkb’er aan een hypotheek helpen. Ik ervoer steeds minder ruimte voor het persoonlijke. Maar wat dan? Ik heb een hotelschoolachtergrond. Samen met een goede vriend van de hotelschool gingen we zoeken naar een horecabedrijf. In 2012 hebben we de De Soester Duinen overgenomen en dus ook ontslag genomen bij de bank.” Afscheid nemen Maar in 2019 stapte Robbert eruit. “Ik was verhuisd naar het oosten van het land, twee uur reizen per dag, twee jonge kinderen en we stonden zakelijk voor flinke investeringen. Dat bracht ook de keuze om me wel of niet voor tien tot twintig jaar intensief voor de zaak in te gaan zetten. Ik kon niet meer voor volle honderd procent ja zeggen op deze keuze om er zeven dagen per week voor te gaan. Dat leidde uiteindelijk tot het besluit afscheid te nemen.” Elektrisch rijden “Met klanten of gasten in gesprek zijn, dat is mijn passie. Ik merkte dat ik die ook elders een invulling kon geven. Toen ze wisten dat ik beschikbaar was, vroegen ze twee vrienden die bedrijf BlueCurrent waren gestart of ik iets in de sales voor ze kon betekenen. Dit bedrijf ontwikkelt laadpunten voor elektrische auto’s en de en bijbehorende software. Het doel is de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Ik overleg met leasemaatschappijen om medewerkers van hun klanten naast een elektrische leaseauto ook van een laadpunt bij huis te voorzien, inclusief een eventuele aanpassing in de meterkast. Onze service draagt bij aan de goede klanttevredenheid voor klanten van de leasemaatschappij. Soms moet er gegraven worden, soms wordt het een laadpunt aan de gevel, vaak is onze slimme software nodig.” Genoeg werk Na een dip door de corona in het voorjaar is de verkoop na de zomer weer verder gestegen. “We gaan in 2021 zo’n vijfduizend laadpunten realiseren en het jaar erna denken we te groeien met tweehonderd procent. In België willen ze alle zakelijke leaseauto’s in 2025 elektrisch hebben. Er is dus werk genoeg voor de komende jaren. Er is wel concurrentie waaronder enkele grote spelers. Wij bieden meer flexibiliteit, maatwerk en service.” 1 miljoen laadpalen “Ik vind het leuk om in de techniek voor een groeibedrijf te werken dat bovendien duurzaam en toekomstgericht is. Op Netflix heb ik de waarschuwende natuurdocumentaire van David Attenborough gezien. Dan is het mooi om een bijdrage te kunnen leveren aan het elektrisch rijden en zo aan het reduceren van het gebruik van fossiele brandstoffen. Het leukste in mijn werk is natuurlijk om in een advies- en verkoopgesprek de deal rond te maken, dat je aansluit bij wat de klant nodig heeft. De verwachting is dat we in ons land nog één miljoen laadpalen nodig gaan hebben. De ambitie is om ook naar het buitenland uit te breiden.”

Robbert Goedhart (41) Is gehuwd en heeft twee zonen (één en drie jaar) een dochter van tien. Hij heeft net een nog op te knappen boerderij in het oosten van het land gekocht. Hij rijdt “helaas” weer in een benzineauto omdat hij met drie kinderen nog geen ruime en betaalbare elektrische auto heeft gevonden. Hobby’s? “Ik houd van het culinaire, lekker koken op een herfstige zondag, glaasje wijn erbij. Ook golf ik graag, naast samen met mijn gezin dingen doen.”